APOCALYPSE NOW BP

...

Apocalypse Now. 2021


Classic images from modern painting, advertising and film are the sources of inspiration for Jorden Boulet (1990). Paradise with palm trees as an idealistic starting point is a recurring element in his work, including this series Apocalypse Now. Here he takes the exotic setting from Francis Ford Coppola’s film of the same name as his point of departure. This 1979 classic paints the ultimate picture of the horror of the Vietnam War. 

Boulet uses some iconic references as a guiding theme: the napalm smoke, the paradise beach, the hellish journey across the river to the heart of the jungle. An oppressive use of black coupled with aggressive interventions of colour and matter express the theme of war and human cruelty. The result is associative images in a cinematic format, full of mystery and exoticism. A clash of icons. This exhibition is a collaboration between VONK and Z33, House for Contemporary Art, Design and Architecture. Hasselt. BE


Curator: Ils Huygens


Read the interview (only in dutch) about the exhibition here




Klassieke beelden uit de moderne schilderkunst, reclame of film vormen de inspiratie voor Jorden Boulet (1990). Het paradijs met de palmboom als denkbeeldig vertrekpunt, is een terugkerend element in zijn werk. Zo ook in de reeks Apocalypse Now. Hier vertrekt hij van de exotische setting uit de gelijknamige film van Francis Ford Coppola. Deze klassieker uit 1979 brengt het ultieme beeld van de horror van de Vietnamoorlog. 

Boulet gebruikt enkele iconische verwijzingen als leidraad: de walm van napalm, het paradijselijk strand, de helse tocht over de rivier naar het hart van de jungle. Een drukkend gebruik van zwart en agressieve ingrepen van kleur en materie brengen de thematiek van oorlog en menselijke wreedheid tot uiting. Het resultaat zijn associatieve beelden op filmisch formaat, vol mysterie en exotisme. Een clash van iconen. 



Les images classiques de la peinture moderne, de la publicité et du cinéma constituent la principale source d’inspiration de Jorden Boulet (1990). Le décor paradisiaque avec palmiers est un point de départ imaginaire récurrent dans son oeuvre. C’est également le cas dans la série Apocalypse Now pour laquelle il est parti du décor exotique du film éponyme de Francis Ford Coppola. Ce classique de 1979 retrace en images toute l’horreur de la guerre du Vietnam. 

Boulet utilise comme fil rouge quelques références iconiques : le nuage de napalm, la plage paradisiaque, l’enfer de la traversée du fleuve pour parvenir au coeur de la jungle. L’utilisation oppressante du noir et des touches agressives de couleurs et de matières font émerger la thématique de la guerre et de la cruauté humaine. Il en résulte des images associatives au format cinématographique, pleines de mystère et d’exotisme. Un clash d’icônes. 



Photocredits:

Lennert Berx

Selma Gurbuz




Black Paintings. 2020


In the series 'black paintings' we constantly see a radical frontier. These black demarcations show us the illusion of a view through like a repoussoir. They function as a closed framework that is literally present between the viewer and the suggestive palm leaves. Like an escape from reality, the apparent reality offers nothing more than an undefined void.


However, the visualized paradise world behind the facade is a dream image and stimulates a constant elusive desire.